Achter de openbare werken die je ziet in het straatbeeld, gaat er veel meer schuil dan boren en drillen. Een belangrijke schakel in grote ontwikkelingsprojecten zijn een MER en/of MOBER, iets waar onze teams zich elke dag voor inzetten. We stellen je in aflevering #2 van Allemaal Anteaan graag voor aan twee adviseurs die mobiliteit ademen én effectenstudies jongleren.

Maak kennis met Ines en Pieter

Deze week stellen we je graag voor aan Ines Damen en Pieter Meewis, allebei Advisor bij ons Urban Planning & Mobility-team. Samen zijn ze betrokken in het opstellen van milieu- en mobiliteitseffectenrapporten (MER en MOBER), steeds in samenwerking met de erkende MER-deskundigen binnen onze organisatie.

Om te beginnen: kunnen jullie kort toelichten wat een MER en MOBER precies zijn?

Pieter: Een MER is een onderzoek naar de mogelijke effecten van een project of plan op zijn omgeving of op de menselijke gezondheid. Je hebt een project-MER voor private bedrijven (bijv. de pijpleiding voor Fluxys) en een plan-MER voor overheden (bijv. voor een ruimtelijk uitvoeringsplan).

Ines: In een MOBER doen we eigenlijk hetzelfde, alleen kijken we in dat geval enkel naar de effecten op vlak van mobiliteit. De verplichting voor een MOBER hangt af van o.a. de grootte van het project, zoals vastgelegd door de Vlaamse regelgeving. Voor kleinere projecten volstaat een mobiliteitstoets, wat een soort afgeslankte versie is van een MOBER.

Hoe lang duurt zo’n traject doorgaans?

Pieter: De duur van een MER-traject varieert bij elk project. Op projectniveau hebben we een definitief MER op ca. 6 maanden. Op planniveau duurt het meestal wat langer. Soms kan het echter één à twee jaar duren, afhankelijk van de complexiteit van het project.

Ines: Voor een MOBER is de duurtijd meestal iets korter, maar het hangt ook wel af van de complexiteit. Soms moeten er bijvoorbeeld nog tellingen aan kruispunten worden uitgevoerd. Dat moet dan telkens tijdens een representatieve periode gebeuren, zoals tijdens het schooljaar, waardoor het een impact kan hebben op de duurtijd.

Wat is jouw favoriete deel van de job?

Ines: Het is leuk om af te wisselen tussen grote en kleine projecten waarbij je bijvoorbeeld werkt aan tastbare zaken zoals het voorstellen van meer fietsenstallingen. Grote projecten vragen veel tijd en zijn vaak complexer, terwijl kleine projecten dan weer sneller afgerond kunnen worden. 

Pieter: Soms vereist een complexer project ook een compleet andere werkwijze, wat ons meer uitdaging biedt en ons ertoe aanzet om creatiever na te denken. Die variatie in de job is wel fijn.

Sluit jullie job aan bij jullie persoonlijke interesses?

Ines: Mobiliteit is een heel tastbaar gegeven: overal waar je gaat, ben je erdoor omringd. Als ik dan met mensen een wandeling of fietstocht maak, krijg je er van mij al snel nuttige inzichten over de omgeving bij. (lacht) Ik ben afgelopen jaar met mijn vriendengroep naar Berlijn gegaan, speciaal met de nachttrein, en dan is het wel fijn om die duurzame mobiliteit in zijn werk te zien. Ik heb qua woonomgeving bovendien doelbewust gekozen voor een plaats waar we alles met de fiets, het openbaar vervoer of deelauto's kunnen doen.

Pieter: Van jongs af aan had ik al interesse in de omgeving en hoe die evolueert, zowel bij natuur als bij menselijk gedrag, technologie en transport. Dat reflecteert zich volledig in mijn werk. Als ik de trein neem, ben ik me ook heel bewust van het passerende landschap en de evolutie in de omgeving die ik dan zie. Ik ben zelfs bereid om iets meer te betalen voor een vliegtuigstoel aan het raam, zodat ik zeker kan genieten van het interessantste uitzicht. (lacht)

De laatste vraag is speciaal voor schoolverlaters: Welke vaardigheden zijn vereist om bij jullie team te komen?

Ines: Ik heb mobiliteitswetenschappen gestudeerd, maar je leert vooral echt veel on the job. Ik werk hier nu al drie jaar en heb nog steeds begeleiding en teamwork om op terug te vallen als dat nodig is. Zoals bij de meeste jobs moet je na de schoolbanken ook gewoon nog veel leren. Er zijn volop kansen om te groeien en je hoeft echt niet de eerste paar jaar alleen maar 'saaie' taken te doen.

Pieter: Ik heb geografie gestudeerd, een brede richting die goed overeenkomt met een MER vanwege de vele deeldisciplines. Ik leer hier heel veel in korte tijd, en we hebben inderdaad een groot team waarop je kan vertrouwen. De sfeer is ook goed, wat minstens even belangrijk is. Ik werk hier nu drie jaar, en ik heb nog nooit twee keer hetzelfde gedaan. Er is altijd een andere uitdaging, en ik werk steeds samen met verschillende mensen, afhankelijk van de projecten.

Werken bij Antea Group

Bij Antea Group geven we vorm aan de wereld van morgen. Wil jij graag deel uitmaken van ons team en mee je schouders zetten onder uitdagende projecten? Bekijk onze vacatures en word ook Anteaan.

Ik wil solliciteren!