Ga naar hoofdinhoud
Restwarmte als duurzame energiebron
Logo Antea Group - No text - Angled - Transparent

Restwarmte als duurzame energiebron

Vragen? Neem contact op.
Ik help je graag verder.

Stel een vraag

Warmtenet tussen Stora Enso en Volvo Cars Gent

Stora Enso en Volvo Cars Gent startten in 2018 een samenwerking voor de aanleg van een ondergronds warmtenet om restwarmte als duurzame energiebron te gebruiken. Stora Enso, een wereldwijde leverancier van duurzame verpakkingen en materialen, wou hun site in Evergem verbinden met Volvo Cars Gent, zodat de gerecupereerde restwarmte uit biomassa efficiënt kon worden gebruikt om auto's te drogen in de spuit- en lakafdeling. Antea Group zette de schouders mee onder het project om zo de duurzaamheidsdoelstellingen van beide spelers te realiseren.

De opdracht

Stora Enso Langerbrugge produceert jaarlijks 550.000 ton gerecycled papier voor kranten en magazines, gebaseerd op Paper for Recycling, oftewel oud papier. De fabriek heeft ook twee hoogwaardige bio-warmtekrachtkoppeling (WKK) energiecentrales, die niet alleen alle benodigde processtoom leveren, maar ook meer dan 70% van de elektriciteitsbehoefte voorzien.

De overtollige restwarmte die daarbij vrijkomt, wilden ze benutten via een ondergronds warmtenetwerk in samenwerking met Volvo Cars Gent. Hierdoor kon Volvo de restwarmte efficiënt inzetten voor hun productieprocessen en het fossiele energieverbruik aanzienlijk verminderen.

De oplossing

Ons team heeft een voorontwerp opgesteld voor het warmtenet, dat als basis diende voor verdere ontwikkeling. We stelden ook het volledige vergunningsdossier samen en integreerden de vereisten van de lokale autoriteiten in het projectontwerp. Daarna maakten we een gedetailleerd technisch ontwerp van het warmtenet (in totaal 4 km lang), inclusief het bepalen van het tracé van de pijpleiding onder het zeekanaal Gent-Terneuzen met inbegrip van de mogelijke uitbreidingen naar de toekomst. 

Het warmtenet maakt slim gebruik van twee bio-WKK-centrales van Stora Enso, die interne slib en externe biomassa omzetten in elektriciteit en proceswarmte. Deze opgewekte energie verwarmt water tot wel 135°C, dat vervolgens via een ondergrondse pijpleiding naar Volvo Cars Gent wordt getransporteerd om de gewenste temperatuur in de gebouwen en spuitcabines te bereiken. Het afgekoelde water keert terug naar Stora Enso, waar het opnieuw wordt verwarmd. 

Ons team heeft de technische specificaties en de aanbestedingsdocumenten van het project opgesteld. We evalueerden de ontvangen offertes om de beste aannemer te selecteren die aan de gestelde eisen en kwaliteitsnormen voldoet. Gedurende de uitvoeringsfase van het project hebben we ook het toezicht op de werf verzorgd inclusief het goedkeuren van technische fiches en de meetstaten.

Het resultaat

  • 4 km pijpleiding
  • 25 MW geleverd thermisch vermogen
  • 135° maximum temperatuur warmtedrager
  • 40% CO2-reductie van Volvo

SDG's

Met dit project ondersteunen wij de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen van de Verenigde Naties:

Meer weten over dit project?

Ik help je graag verder!

Warmtenet tussen Stora Enso en Volvo Cars Gent
Stel een vraag