In Bilzen wordt hard gewerkt aan een grootschalig infrastructuurproject dat de mobiliteit en veiligheid in de regio ingrijpend zal verbeteren. Het doel? De afschaffing van verschillende overwegen om gevaarlijke situaties te voorkomen en de doorstroming van verkeer – zowel op de weg als op het spoor – te optimaliseren. Nieuwe bruggen en tunnels maken een vlottere en veiligere kruising van de drukke spoorlijn Hasselt-Luik mogelijk.

Waarom deze werken?

Overwegen brengen risico’s met zich mee, zowel voor treinreizigers als weggebruikers. In Bilzen zijn er maar liefst zeven kritieke punten waar de sporen en het wegennet elkaar kruisen, wat in het verleden al geleid heeft tot talrijke incidenten. De cijfers spreken voor zich:

  • Een studie uit 2018 toonde aan dat bijna de helft van de ondervraagden de wegcode bij overwegen niet respecteert.
  • 77% zou de verkeersregels overtreden als dat mogelijk was.
  • In 2022 waren er 32 incidenten aan overwegen, met 11 dodelijke slachtoffers en talrijke vertragingen als gevolg.

Om die risico’s weg te nemen, worden de overwegen vervangen door veilige en slimme alternatieven.

Wat verandert er?

Bilzen krijgt een compleet nieuwe verkeersdynamiek. Zes grote kunstwerken zorgen voor een veiliger en vlotter verkeer:

  • Twee moderne integraalbruggen in de Molenstraat en Boomstraat
  • Drie veilige fietstunnels in de Nijverheidsstraat, Laarstraat en Laakstraat
  • Een nieuwe wegtunnel aan de Hasseltsestraat

De werken zijn al volop bezig! De funderingen in de Molenstraat liggen er al, en ook aan de Boomstraat gaat het snel vooruit. De tunnel in de Hasseltsestraat krijgt stilaan vorm en zal binnenkort een vlotte doorgang bieden onder de spoorlijn, Nieuwstraat en fietssnelweg.

Uitdagingen en innovatieve oplossingen

Werken in een dichtbebouwde omgeving, vlak bij het spoor, brengt natuurlijk heel wat technische uitdagingen met zich mee. Denk aan het beheersen van de hoge grondwaterstand en het voorkomen van verzakkingen en trillingen. Dankzij innovatieve technieken zoals soilmix-wanden en integraalbruggen met voorgespannen liggers worden deze problemen efficiënt aangepakt. Daarnaast zorgen slimme planningsmethodes ervoor dat de hinder voor omwonenden en reizigers tot een minimum beperkt blijft. Zeker het bekijken waard? De schuifoperaties van de dakplaat van de wegtunnel en de drie fietstunnelkokers, én de montage van de brugliggers boven de sporen.

Samenwerking voor een betere toekomst

Dit project is mogelijk dankzij de nauwe samenwerking tussen Infrabel, TUC RAIL, Stad Bilzen, AWV, De Lijn en Aquafin. Binnen een ambitieuze uitvoeringstermijn van 1100 kalenderdagen wordt alles op alles gezet om Bilzen veiliger, vlotter en toekomstbestendig te maken. Antea Group verzorgt voor aannemer Besix de uitvoeringsstudie van de zes kunstwerken.