Ga naar hoofdinhoud
Nieuwe radartorens voor de Schelderadarketen
Logo Antea Group - No text - Angled - Transparent

Nieuwe radartorens voor de Schelderadarketen

Vragen? Neem contact op.
Ik help je graag verder.

Stel een vraag

Veilige scheepvaart in het Scheldegebied

Dankzij de Schelderadarketen kan het scheepvaartverkeer in het Scheldegebied veilig en vlot verlopen, met behulp van Vessel Traffic Services (VTS) Scheldegebied. Met het VTS-systeem kan er makkelijk informatie uitgewisseld worden met belangrijke stakeholders in de nautische keten zoals de loodsdiensten, sleepdiensten, scheepsagenten, waterwegbeheerder en havendiensten. We ondersteunen de Schelderadarketen met de bouw van twee nieuwe radartorens.

De opdracht

De Schelderadarketen (SRK) is een Belgisch-Nederlandse organisatie die door middel van diverse systemen het scheepsverkeer langs de Noordzeekust, de Zeeschelde en het Kanaal Gent-Terneuzen monitort. De SRK helpt zo om de operaties in de zeehavens langs de Noordzeekust en de Zeeschelde te verzekeren en de scheepvaart in deze regio veilig te stellen.

Om deze diensten te vervullen, onderhoudt de Schelderadarketen een netwerk van radarstations langs de kust, de Schelde en het kanaal Gent-Terneuzen. Door de bouw van de nieuwe sluis op het kanaal Gent-Terneuzen, dient het netwerk echter aangepast te worden. De verouderde radarstations zijn ook aan vervanging toe en er moeten nieuwe worden toegevoegd om de zichtbaarheid en nauwkeurigheid te verbeteren. Daarom ondersteunt Antea Group de bouw van de nieuwe radarstations.

Veilige scheepvaart in het Scheldegebied
Veilige scheepvaart in het Scheldegebied

De oplossing

De Schelderadarketen bouwt twee nieuwe radarposten (of masten) aan het Kanaal Gent-Terneuzen. Het gaat om de radarmast Terneuzen Oost en de radarmast Autrichehaven A. Gezien deze zich op Nederlands grondgebied bevinden, sloegen we de handen in elkaar met onze Nederlandse collega’s van Antea Group.

De radartoren Terneuzen-Oost vervangt de bestaande radarpost op het sluisplateau aan de zuidzijde van de sluizen van Terneuzen. De nieuwe radarpost is nodig voor de dekking ten zuiden van de sluizen te verzekeren.

Onze Nederlandse collega’s voerden samen met ons voorbereidende onderzoeken uit en ontwierpen de toren. We ondersteunden SRK in de selectie van een aannemer en staan ten slotte ook in voor de begeleiding en supervisie van de uitvoering, die nu volop aan de gang is.

Het resultaat

  • 160.000 schepen in koers
  • 22 onbemande radartorens
  • 5 georganiseerde verkeerscentra
  • 150 km gedekt

Partners en samenwerkingen

We sloegen voor het ontwerp en de supervisie de handen in elkaar met onze collega's van Antea Group Nederland. Voor het veiligheidsluik werken we samen met Rodema.

SDG's

Met dit project ondersteunen wij de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen van de Verenigde Naties:

SDG 9 - Industrie, innovatie en infrastructuur

Meer weten over dit project?

Ik help je graag verder!

Veilige scheepvaart in het Scheldegebied
Stel een vraag